• Eerste Generatie

Algemene informatie

De eerste generatie Saab 9-3 was een geüpdate versie van de Saab 900 NG. De auto was aan de buitenkant niet veel veranderd en daarom bijna hetzelfde als de 900 NG. De eerste generatie werd in
drie verschillende carrosserieën uitgevoerd: een driedeurs coupé, een tweedeurs cabrio een een hatchback met vijf deuren. De eerste generatie 9-3 werd van 1998 tot 2003 geproduceerd met verschillende motoren. Er zijn in totaal 326.370 eerste generatie-Saab 9-3’s gebouwd. De 9-3 was beschikbaar met een nieuwe variant van de B204-motor (B204E, 154 pk (115 kW)), een lage-druk turbo (LPT) -motor op basis van de B204L die werd gebruikt in de laatste generatie Saab 900. Op de Amerikaanse markt kregen alle 9-3s een turbo benzinemotor met de full pressure turbo (B204L, 185 pk (138 kW)), en een HOT (B204R, 200 pk) variant in de SE-modellen (Aero in europa) voor het model 1999 jaar. Het modeljaar 2000 zag een herziening van SAAB’s Trionic T5.5 naar Trionic 7-motormanagementsysteem. De op T7 gebaseerde motoren waren de B205L met 185 pk (138 kW) en de B205R HOT-motor met 205 pk (153 kW). De eerste generatie 9- 3 was ook de eerste Saab die beschikbaar was met een dieselmotor, een eenheid die ook te vinden is in de Opel Vectra, Astra G, Signum, Zafira A. Anders dan de Saab 900 (NG), is de 9-3 uitgerust met een CAN-bus, zoals de Saab 9-5.

  • Uitvoeringen

Beschikbare uitvoeringen

5-deurs, Hatchback, 1998-2002

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

2-deurs, Cabrio, 1998-2003

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

3-deurs, Coupé, 1998-2002

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

 

  • Motoren

Motoren

ModelModeljarenMotorCillinderinhoudMax. PowerMax. Torque
2.01999-2000B204i2.0L (1985cc)130 hp (97 kW) @ 5500 rpm177 N⋅m (131 lb⋅ft) @ 4300 rpm
2.0t1999-2000B204E2.0L (1985cc)154 hp (115 kW) @ 5500 rpm219 N⋅m (162 lb⋅ft) @ 3600 rpm
2.0 Turbo1999-2000B204L2.0L (1985cc)185 hp (138 kW) @ 5500 rpm263 N⋅m (194 lb⋅ft) @ 2100 rpm
2.0 Turbo1999B204R2.0L (1985cc)200 hp (149 kW) @ 5500 rpm280 N⋅m (207 lbf⋅ft) @ 2200 rpm
Viggen1999–2002B235R2.3L (2290cc)225 hp (168 kW) @ 5500 rpm342 N⋅m (252 lb⋅ft) @ 1950 rpm
2.0t2000–2002/3B205E2.0L (1985cc)150 hp (112 kW) @ 5500 rpm240 N⋅m (177 lbf⋅ft) @ 1800 rpm
2.0 Turbo2000–2002/3B205L2.0L (1985cc)185 hp (138 kW) @ 5500 rpm280 N⋅m (207 lbf⋅ft) @ 1800 rpm
Aero 2.0 Turbo2000–2002/3B205R2.0L (1985cc)205 hp (153 kW) @ 5500 rpm280 N⋅m (207 lbf⋅ft) @ 1800 rpm
2.2TiD:1998 – Sept. 2000Isuzu2.2L (2171cc)116 hp (87 kW)260 N⋅m (192 lbf⋅ft) @ 1800 rpm
2.2TiD:Sept. 2000 – Aug. 2002Isuzu2.2L (2171cc)125 hp (93 kW)285 N⋅m (210 lbf⋅ft) @ 1750 rpm
  • Viggen

Viggen

De snelle versie van de 9-3 was de “Viggen”, dat betekent bliksemschicht, en werd verkocht van 1999 tot 2002. Hij was vernoemd naar het Saab 37 Viggen vliegtuig.
De Viggen had een turbocharged 2.3 liter motor. In eerste instantie was aangegeven dat de auto 225 pk had, later 230 pk. De Viggen had een betere intercooler, de computer die de motor aanstuurt was getuned, een sportuitlaat, een zwaardere koppeling en koppelingsplaat, verstijfde en lagere vering, stevigere dempers en aandrijfas. In 1999 was de Viggen de eerste 9-3 die het T7 motormanagement-systeem kreeg. In modeljaar 2001 kwam Traction Control beschikbaar (TCS). TCS was later ook beschikbaar in de 9-3 SE. De Viggen had een achterspoiler waardoor de antenne verplaatst moest worden, de bumpers en side skirts waren aerodynamisch ontworpen, speciale leren stoelen die beschikbaar waren in vier kleuren, sportievere vering, grotere wielen en betere remmen. De auto was alleen maar beschikbaar met een handgeschakelde vijfbak, CD speler, glazen schuifdakje, en elektrisch-verstelbare en verwarmde lederen stoelen met het Viggenlogo erin gedrukt.

  • Ervaringen

Maik Veentjes

De 9-3 OG is toch echt wel mijn trots. Ik heb hem laten tunen waardoor hij nog sneller is. Het is een bijzondere Saab om te zijn en snel en comfortabel.