• Tweede Generatie

Algemene informatie

De tweede generatie werd gelanceerd in januari 2002 op de North American International Auto Show voor modeljaar 2003. Eigenlijk was de planning dat de nieuwe 9-3 zijn debuut tegelijk met de Opel Vectra zou maken in oktober van 2001 maar in juli 2001 werd bekend gemaakt dat het debuut uitgesteld werd. Beide auto’s werden uiteindelijk geïntroduceerd in maart 2002 op de Geneva Motor Show. De cabrio versie van de nieuwe 9-3 kwam in 2004 uit en de SportCombi in 2005.  

De nieuwe 9-3 bleef een voorwiel-aangedreven auto. De meest drastische verandering was het weglaten van het hatchback design en daarvoor in de plaats kwam een sedan. Later werd in 2005 de Estate versie (SportCombi) uitgebracht en een tweedeurs cabrio werd geïntroduceerd in 2004. De auto’s hadden Saab Active Head Restraints om whiplash te voorkomen en opties die voorkwamen dat er onderstuur ontstond bij hard remmen.

De nieuwe 9-3 kreeg een 2.0 liter Ecotec motor van General Motors voor de benzine modellen. Er waren 3 verschillende versies die te onderscheiden waren door de hoeveelheid turbodruk die ze leverden. De 1.8t had 150 pk, de 2.0t had 175 pk en de 2.0T dei 210 pk had. De modellen waren verkrijgbaar met een handgeschakelde vijf- of zesbak of met een zestrapsautomaat.

  • Uitvoeringen

Beschikbare uitvoeringen

4-deurs, Sedan, 2002-2007

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

2-deurs, Cabrio, 2003-2007

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

5-deurs, estate, 2005-2007

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

4-deurs, Sedan, 2007-2010

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

5-deurs, estate, 2007-2010

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

2-deurs, Cabrio, 2007-2010

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

5-deurs, Stationwagen, 2009-2010

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

5-deurs, estate, 2010-2011

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

2-deurs, Cabrio, 2010-2011

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

4-deurs, Sedan, 2010-2011

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

5-deurs, Stationwagen, 2010-2011

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

2-deurs, Cabrio, 2011-2011

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

5-deurs, estate, 2011-2011

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

4-deurs, Sedan, 2011-2011

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

5-deurs, Stationwagen, 2011-2011

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Motoren

Motoren

ModelModeljarenMotorMotor TypeCillinderinhoudMax. PowerMax. Torque
1.8i2004–2009GM Ecotec Z18XEStraight-4, bezine (E85)1796 cc122 PS (90 kW; 120 hp) @ 5800 rpm167 N⋅m (123 lb⋅ft) @ 3800 rpm
1.8t2003–2014GM Ecotec B207EStraight-4, bezine (E85)1998 cc150 PS (110 kW; 148 hp) @ 5500 rpm240 N⋅m (177 lbf⋅ft) @ 2000–3500 rpm
2.0t2003–2014GM Ecotec B207LStraight-4, bezine (E85)1998 cc175 PS (129 kW; 173 hp) @ 5500 rpm265 N⋅m (195 lb⋅ft) @ 2500–4000 rpm
2.0T2003–2014GM Ecotec B207RStraight-4, bezine (E85)1998 cc210 PS (154 kW; 207 hp) @ 5300 rpm300 N⋅m (221 lbf⋅ft) @ 2500–4000 rpm
1.8t BioPower2003–2014GM Ecotec B207EStraight-4, bezine (E85)1998 cc150 PS (110 kW; 148 hp) @ 5500 rpm (Petrol)
172 PS (127 kW; 170 hp) @ 5500 rpm (E85)
240 N⋅m (177 lbf⋅ft) @ 2000–3500 rpm (Petrol)
265 N⋅m (195 lb⋅ft) @ 2000–3500 rpm (E85)
2.0t BioPower2003–2014GM Ecotec B207LStraight-4, bezine (E85)1998 cc175 PS (129 kW; 173 hp) @ 5500 rpm (Petrol)
200 PS (147 kW; 197 hp) @ 5500 rpm (E85)
265 N⋅m (195 lb⋅ft) @ 2500–4000 rpm (Petrol)
300 N⋅m (221 lbf⋅ft) @ 2500–4000 rpm (E85)
2.8T V62006GM LP9V6, bezine2792 cc230 PS (169 kW; 227 hp) @ 5500 rpm330 N⋅m (243 lbf⋅ft) @ 1800–4500 rpm
2.8T V62006GM LP9V6, bezine2792 cc250 PS (184 kW; 247 hp) @ 5500 rpm350 N⋅m (258 lbf⋅ft) @ 1800–4500 rpm
2.8T V62007–2008 (FWD)GM LP9V6, bezine2792 cc255 PS (188 kW; 252 hp) @ 5500 rpm355 N⋅m (262 lb⋅ft) @ 1800–4500 rpm
2.8T V62008–2010 (XWD)GM LP9V6, bezine2792 cc280 PS (206 kW; 276 hp) @ 5500 rpm400 N⋅m (295 lbf⋅ft) @ 2150 rpm
1.9 TiD2004–2014JTD Z19DTStraight-4, diesel1910 cc120 PS (88 kW; 118 hp) @ 4000 rpm280 N⋅m (207 lbf⋅ft) @ 2000–2750 rpm
1.9 TiD2004–2014JTD Z19DTHStraight-4, diesel1910 cc150 PS (110 kW; 148 hp) @ 4000 rpm320 N⋅m (236 lbf⋅ft) @ 2000–2750 rpm
1.9 TiD2007–2014JTD Z19DTRStraight-4, diesel1910 cc160 PS (118 kW; 158 hp) @ 4000 rpm340 N⋅m (251 lbf⋅ft) @ 2000–2500 rpm
1.9 TTiD2007–2014 (AT)JTD Z19DTRStraight-4, diesel1910 cc180 PS (132 kW; 178 hp) @ 4000 rpm370 N⋅m (273 lbf⋅ft) @ 2000–2500 rpm
1.9 TTiD2007–2014 (MT)JTD Z19DTRStraight-4, diesel1910 cc180 PS (132 kW; 178 hp) @ 4000 rpm400 N⋅m (295 lbf⋅ft) @ 2000–2500 rpm
2.2 TiD2003–2004D223LStraight-4, diesel2171 cc125 PS (92 kW; 123 hp) @ 4000 rpm280 N⋅m (207 lbf⋅ft) @ 1500 rpm
  • TurboX en Carlsson

TurboX en Carlsson

Turbo X

Deze 9-3 was gemaakt om te vieren dat Saab al 30 jaar gebruik maakte van turbocharging. Alle Turbo X uitvoeringen werden in de kleur Metallic jet black geleverd. De Turbo X was de eerste productie auto van Saab met all-wheel drive. De auto had een 2.8 liter v6 die 280 pk produceerde met een handgeschakelde of automatische zesbak. Ook had de auto grotere remmen en stijvere vering. Het dashboard, de versnellingspook en de deurpanelen waren bewerkt met koolstofvezel en de turboboostmeter was geinspireerd door de Saab 900.

 

Aero Carlsson

In 2010 was het 50 jaar geleden dat Erik Carlsson voor het eerst een race won voor Saab tijdens de RAC Rally in een Saab 96. Een limited editon van de 96 Aero Carlsson 9-3 werd daarom uitgebracht. De auto had Saab’s cross wheel drive (XWD) systeem, een turbocharched 2.8 liter V6 die 280 pk produceerde en 400Nm koppel door een zestrapsautomaat.

  • Ervaringen

Hans van der Zee

Mijn 9-3 SportCombi biedt genoeg ruimte voor mijn hobby’s (en mijn gezin). Een weekendje vissen met deze auto is geen probleem, alles past erin. Daarnaast is het ook altijd nog een mooie verschijning voor de Saabliefhebbers.